Wsparcie pedagogiczne
Zabawa - czyli dlaczego, w co i jak się bawić z dziećmi ?
z narzędzi, czyli przedmiotów codziennego użytku.
-
wrzucanie przedmiotów do pudełka,
-
turlanie kolorowych piłek,
-
wspólne oglądanie książeczek, czytanie krótkich bajek,
-
stempelki- wykorzystanie nietoksycznych farb przeznaczonych dla dzieci oraz białego, dużego kartonu, który rozłożyć można na stole bądź najwygodniej na podłodze. Dłonie dziecka malujemy różnokolorowymi farbami (możemy również pomalować każdy paluszek na inny kolor), którymi będzie odbijał stempelki na papierze. Zapoczątkujmy zabawę pierwsi pokazując dziecku czynność. Dla urozmaicenia można również pomalować maluchowi stopy. Odbijanie dłoni i stóp na kartce papieru sprawia małemu wiele radości, pobudza jego pomysłowość i uczy gospodarowania wolną przestrzenią,
-
zabawy z muzyką – spuszczanie muzyki, wprowadzanie elementów tanecznych, unoszenie dziecka na rękach w takt muzyki, podskakiwanie, kołysanie się,
-
chowanie przedmiotu - trzy kubeczki, pod którymi kolejno ukrywać będziemy wybraną zabawkę. Zadaniem dziecka będzie wskazanie tego, pod którym znajduje się jego przedmiot. To samo wykonywać można przy wykorzystaniu koca. Przykrywając pluszaka narzutą zadawajmy pytanie, gdzie jest misio? Nawet jeśli dziecko nie zgadnie, ostatecznie pokazujmy mu ukryty przedmiot,
-
przechodzenie przez tunel – ćwiczenie koordynacji ruchowej,
-
schemat ciała - „Gdzie jest uszko?, Gdzie jest rączka?, Gdzie jest nosek.
-
Raz, dwa, trzy - głośno licząc wkładajmy do pudełka wspólnie z dzieckiem pojedynczo każdy klocek i za każdym razem podsumowujmy ilość znajdujących się obiektów wewnątrz. Modyfikujmy ilość używanych elementów do 10.
-
A kuku - bawmy się w nią zamiennie – raz my szukamy, a raz maluch szuka nas.
-
Zabawy paluszkowe, rymowanki, wierszyki z ruchem, koci, koci łapki - dla urozmaicenia możemy wystukiwać dwa, trzy takty, a zadaniem dziecka będzie ich powtórzenie. Takie czynności budują poczucie rytmu, pamięć oraz aktywne słuchanie.
-
Brakujący element - do tej zabawy potrzebne będą cztery różne zabawki, np. miś, piłka, samochodzik i klocek. Układamy wszystkie w rządku tak, by dziecko mogło dokładnie się im przyjrzeć. Wskazując palcem kolejno każdą z nich wymawiamy ich nazwę. Tę czynność powtarzamy kilkukrotnie, by maluch mógł zapamiętać jakie przedmioty ułożone zostały w szeregu. Następnie dziecko zamyka oczy, a my w tym czasie chowamy jeden element. Zadaniem dziecka jest odpowiedzieć na pytanie czego brakuje. Takie ćwiczenia trenują spostrzegawczość i pamięć
-
Mniejsze czy większe – zabawa z piłkami różnej wielkości; z kolorowego papieru powycinajmy figury w różnych rozmiarach, wskazujmy na różnice.
-
Piaskownica - pomagajmy dziecku w wykonaniu babki, a każdą udaną babkę nazywajmy jej formą np. czerwone koło, zielona ryba (kolorowe foremki o różnych kształtach: zwierząt lub figur geometrycznych).
-
Malowanie - palcami, pędzlem, kredkami.
-
Literkowe zagadki - dziecko w tym wieku jest bardzo niecierpliwe, więc naukę trzeba zamienić na proste i śmieszne zabawy np. zagadki. Wymieniajmy jakieś słowo, a dziecko będzie musiało przynieść przedmiot, który zaczyna się na tą samą literę, co wskazany przez nas wyraz. Będzie ruch, zabawa i nauka.
-
Szop pracz - pprośmy dziecko żeby dopasowało dwie jednakowe skarpetki i opisało co je łączy lub podzieliło pranie według kolorów. W ten sposób dziecko oswoi się z domowymi pracami, podszkoli swoją spostrzegawczość oraz umiejętność rozróżniania i porównywania.
-
Poszukiwanie skarbów - gra „ciepło-zimno”. Dziecko zamyka oczy, a my w tym czasie ukrywamy gdzieś wybraną wspólnie zabawkę. Zadaniem malucha jest jej odnalezienie, dzięki naszym podpowiedziom. Nakierowujemy go słowami ciepło (kiedy jest blisko wskazanego miejsca) i zimno (kiedy się od niego oddala). Kiedy malec odnajdzie zabawkę, zamieniamy się rolami.
-
Baba Jaga patrzy - odwracamy się tyłem do dzieci, a one biegają wokół nas. Na hasło „Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy” odwracamy się, a zadaniem maluchów jest przybranie nieruchomej pozy. Dziecko, które poruszy się w tym czasie staje się nową Babą Jagą. Ćwiczy to orientację i reakcję na określony sygnał.
-
Barwna piłeczka - stajemy naprzeciwko dziecka i rzucamy piłką do siebie nawzajem, jednocześnie wypowiadając kolory. W momencie, kiedy padnie hasło „czarny” nie wolno jej złapać. Uczy to szybkiego podejmowania decyzji i wzmacnia refleks, dodatkowo rozwija coraz lepsze, aczkolwiek jeszcze nieperfekcyjne chwytanie.
-
Słone lepienie - przygotujmy wspólnie z dzieckiem masę solną z mąki, wody i soli. Jest to domowy sposób na ekologiczną i bezpieczną dla dziecka masę do lepienia. Zaletą masy solnej jest fakt, że po wyschnięciu można ją dowolnie pomalować farbami lub mazakami.
-
Zabawy w liczenie - podczas codziennych czynności, wykorzystując do tego narzędzie, które zawsze ma przy sobie – rękę (liczenie na palcach). Liczcie wszystko co się da, samochody na ulicy, kwiatki na oknie, zabawki, za każdym razem na palcach pokazując ich liczbę.
-
Tańczenie, śpiewanie - włączmy ulubione piosenki, tańczmy razem w takt. Co jakiś czas zatrzymujmy muzykę, a kiedy dźwięki ucichną wymieniajmy nazwę jakiegoś przedmiotu znajdującego się w pomieszczeniu. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze dotknięcie wskazanego obiektu np. krzesło, poduszka itp. Tego typu zabawy ruchowe pozwalają utrwalać cechy konkretnych rzeczy, uczą skupienia i spostrzegawczości, a do tego wyładowują nagromadzoną energię.
-
Wieczorne czytanki - codziennie na głośne czytanie z dzieckiem powinno poświęcać się około 20 minut. Uczy to nowego słownictwa i myślenia, rozwija pamięć i wyobraźnię, a także pomaga wyciszyć malucha przed snem. Pozwalaj dziecku przewracać strony w książce, opowiadać co znajduje się na obrazkach i dopowiadać zakończenia.
-
Rysowanie jest jedną podstawowych zabaw symbolicznych. Sprawia tym większą radość, im więcej przyborów dziecko ma do dyspozycji. Aby zająć 5-latka na dłużej, warto mu zapewnić dostęp do kredek, flamastrów, pieczątek, farbek i naklejek, które pozwolą na stworzenie ciekawej pracy plastycznej.
-
Obserwowanie natury – zabranie malucha na łąkę, ogrodu lub parku i razem poobserwować owady i ptaki. Mrówki, pająki, biedronki – szukajcie ich razem, zapytaj malucha, co one robią, jak wyglądają; daj mu aparat i każ zrobić zdjęcia. Spróbujcie złapać motyla, by przyjrzeć się mu z bliska. Zabierzcie ze sobą łopatkę, by poszukać owadów, które żyją pod powierzchnią ziemi. Zachęcaj dziecko, by wsłuchiwało się w dźwięk wydawany przez ptaki. Kup dziecku ilustrowaną książkę o owadach lub o ptakach; razem ją przeglądajcie, zadawaj dziecku pytania odnośnie ilustracji w niej zamieszczonych. Zajrzyjcie także do Internetu, by znaleźć ciekawe informacje o gatunkach zwierząt oraz kolorowe zdjęcia.
-
Zagadki - Wybierz sobie przedmiot i bez podawania jego nazwy opisuj go, najpierw ogólnie, potem bardziej szczegółowo. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze odgadnięcie, jaki przedmiot opisujesz. Gdy dziecko prawidłowo zgadanie, jaki przedmiot miałaś na myśli, ono samo wybiera przedmiot i go opisuje, a ty zgadujesz.
-
Układanki, przybijanki, zabawy konstrukcyjne.
-
podwiesić pod sufitem (jeśli na balkonie jest loggia) modele planet lub fluorescencyjne gwiazdy pochodzące z jakiegoś konkretnego układu (np. ze znaku zodiaku dziecka),
-
zrobić miejsce na kolekcję skał i innych „obiektów badawczych”,
-
zrobić szafę „badacza” – z lupami, młoteczkami do rozbijania itd.,
-
przygotować piaskownicę składającą się z kilku misek i umieścić w niej osobno drobny piasek, grubszy piasek i żwir,
-
zbudować domek w kształcie rakiety.
-
malowanie i rysowanie (farbami, wodą, kredą; na płótnach, foliach, ścianach, tablicach),
-
zabawy wodą (w zwykłych miskach; w tworzenie różnego rodzaju ścian wodnych itp.),
-
zabawy piaskiem (w miniaturowych piaskownicach, przy specjalnych ściankach do przesypywania; w mierzenie, ważenie, „gotowanie” na specjalnej kuchni błotnej),
-
zabawa naturalnymi materiałami (szyszkami, patykami, kamieniami, żołędziami, liśćmi),
-
zabawa plastyczno – ceramiczna,
-
zabawa sypkimi materiałami (mąką, ryżem itp.).