Wsparcie pedagogiczne
ĆWICZENIA SPRAWNOŚCI MANUALNEJ U DZIECI
O czym należy pamiętać, aby ćwiczenia, ukierunkowane na rozwijanie i usprawnianie sprawności manualnej przyniosły oczekiwane efekty?
- Ćwiczenia rozwijające i doskonalące umiejętność pisania powinny być prowadzone systematycznie.
- Istotne jest zadbanie o prawidłową pozycję dziecka przy pisaniu (rysowaniu): całe stopy oparte o podłoże, całe pośladki i uda na krześle, kręgosłup prosty. Posługując się przyborem pisarskim ręka, a zwłaszcza palce dziecka powinny dostosować się do struktury i funkcji danego narzędzia, a ruch powinien być wykonywany przy właściwej stabilizacji.
- Ważny jest dobór narzędzia pisarskiego (długopisu). Ważne jest aby kredki, ołówki i długopisy nie były zbyt długie i ciężkie.
- Dzieci z utrwalonym nawykiem nieprawidłowego trzymania przyborów należy nakłaniać do zmiany np. poprzez używanie specjalnej nasadki, przyborów o trójkątnym przekroju.
- Prawidłowa odległość od czubków trzech palców trzymających długopis (ołówek) powinna wynosić 2 cm.
- Zwracanie uwagi na ułożenie zeszytu (lub kartki) na linii środkowej ciała z lekkim pochyleniem dla prawo ręcznych – w lewo, dla leworęcznych – w prawo.
- Ćwiczenia usprawniające, powinny być wykonywane miękkim przyborem tzn. najlepiej grubszym ołówkiem, pisakiem, mazakiem, kredkami itp.
- Zapewnienie atmosfery akceptacji: budzenie u dzieci w siebie i w swoje możliwości, kształtowanie pozytywnej samooceny, kształtowanie większej odporności psychicznej, uczenie dziecka nie zrażania się niepowodzeniami - chwalenie za próby poradzenia sobie w sytuacji napotkanej przeszkody, docenianie wysiłków dziecka przy jednoczesnym wyjaśnianiu, że początki zwykle bywają trudne.
Pamiętając o kolejności wprowadzanych czynności, koncentrujemy się na ćwiczeniach
rozmachowych, manualnych oraz precyzyjnych (propozycje ćwiczeń są częścią Programu Terapii ręki: Terapia ręki. Wioletta Bartkiewicz, Aneta Giczewska. Acentrum Szkolenia, Warszawa 2014)
Przykładowe ćwiczenia:
I. Ćwiczenia rozmachowe – rozluźniają napięcie mięśni ramienia i przedramienia
- 1.Ćwiczenia wyprostne, mające na celu zachowanie i utrzymanie prawidłowej postawy ciała;
- Różne rodzaje zabaw rzutnych (piłka, ping- pong, badmington), - różne rodzaje zabaw skocznych, pajacyki.
- Zabawy rytmiczne polegające na wyrażaniu ruchem muzyki, zachęcanie do swobodnej ekspresji ruchowej.
- Skoki na trampolinie w ustalonym rytmie.
- Zagadki ruchowe np. naśladowanie ptaków, samolotów, czynności i ich odgadywanie.
- Zabawy naśladujące pływanie (po 10 razy każdego ruchu)
- Krążenie ramionami (do przodu i do tyłu). Ręce wyciągnięte w bok – na wysokości ramion, wyprostowane w nadgarstkach i łokciach, wykonują kółka małe, następnie średnie i duże (kółka powinny być wykonywane powoli i płynnie.
- Zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn dużym pędzlem, ruchami pionowymi lub poziomymi z zachowaniem kierunku od lewej do prawej, z góry na dół.
- Malowanie dużej przestrzeni ograniczonej konturem(pędzlem, palcami, kredą, węglem), malowanie dużych form falistych i szlaków.
- Rysowanie oburącz w powietrzu dużych wzorów.
- Rysowanie patykiem na piasku, na dużym papierze, na tablicy: malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania owali liter (odwrotnie do ruchu wskazówek zegara, zaczynając od miejsca cyfry 2 na tarczy zegarowej).
II. Ćwiczenia manualne (usprawniające małe ruchy ręki: dłoni, nadgarstka i palców)
- Mocne zaciskanie dłoni (wzmacnia chwyt, poprawia napięcie mięśniowe).
- Krążenia dłoni: wyciągniętych w bok, stykających się, ułożonych równolegle (młynek) Dociskanie złożonych dłoni do siebie (ręce zgięte w łokciach) – policzyć do 3 i rozluźnić (powtórzyć 10 razy).
- Wymachy dłoni (pożegnanie, odganianie muchy itp.).
- Robienie kul z papieru, rzucanie kulami do celu.
- Ściskanie w dłoni piłeczek różnej wielkości i twardości.
- Zwijanie apaszek, chusteczek, nawijanie włóczki, sznurka na kłębek.
- Nakładanie zabawek na patyk, sznurek.
- Lepienie (z plasteliny, ciasta) zwierząt, ludzików, wałeczków, kulek, liter, cyfr itp.
- Kalkowanie, wydzieranie, cięcie nożyczkami, zabawy z gliną, masą solną, stemplowanie.
- Darcie gazet, papierów; składanie papieru (orgiami).
- Wykorzystanie szablonów, obrysowywanie figur geometrycznych, wypełnianie konturów kreskami: poziomymi, pionowymi, skośnymi.
- Przypinanie i zdejmowanie klipsów bieliźnianych np. na brzegu zeszytu (z kciuk przeciwstawny wobec palca wskazującego i środkowego), po 10 klipsów na każdą rękę.
- Szycie w kartonie, po śladzie, przyszywanie guzików, przewlekanie sznurowadeł.
- Wzmacnianie chwytu pisarskiego. Dziecko silnie przyciska do siebie trzy palce (kciuk, wskazujący i środkowy), odlicza do 3 i rozluźnia z szerokim rozpostarciem dłoni.
- „Spacery” palcami po stole. Naśladowanie gry na pianinie, pisania na maszynie, odtwarzanie rytmu deszczu.
III. Ćwiczenia precyzyjne – angażujące dłoń, ułożoną jak po pisania
- Pogrubianie konturów figur geometrycznych, prostych szlaczków, obrazków.
- Pisanie po śladzie.
- Pisanie ciągu liter bez odrywania ręki.
- Swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru flamastrami kredkami.
- Łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą.
- Kopiowanie rysunków przez folię.
- Rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze, szlaczków obrazkowych.
- Kończenie zaczętego wzoru (najpierw przez pogrubianie, potem łączenie linii przerywanych, a na końcu samodzielne kończenie płynnym ruchem).
- Odtwarzanie prezentowanych wzorów z pamięci.
- Kreślenie „leniwej – poziomej- ósemki” (ćwiczenia P. Dennisona)
- Dyktanda” graficzne (kreślenie kolejnych punktów ze wzory wg. określonego układu).
Powodzenia! :o)
pedagog – Aneta Piotrowska -Sołtys