Wsparcie edukacyjno-zawodowe
Zmiana zawodowa tematem najnowszej książki wydanej przez Instytut Badań Edukacyjnych
Zmiana zawodowa może być procesem planowanym, ale może być też czymś, co się ludziom przydarza, efektem splotu przypadków, spontanicznych decyzji czy elastycznej reakcji na zmiany zewnętrzne. Z pewnością jest to proces złożony, niejednoznaczny, często trudny i długi, mocno obciążony emocjonalnie. Te wszystkie uwarunkowania zmiany, jej przebieg, okoliczności i typy zostały ujęte w najnowszej publikacji wydanej przez Instytut Badań Edukacyjnych.
Zmiana zawodowa. Wielkie wysiłki w imię niepewnych efektów
Publikacja powstała na podstawie rozmów przeprowadzonych z osobami, które doświadczyły radykalnej zmiany zawodowej – zmieniły miejsce pracy i branżę.
W ramach pogłębionych wywiadów autorzy rozmawiali o doświadczeniach związanych ze zmianą, wcześniejszych losach edukacyjno-zawodowych, a wreszcie i życiu jako takim (rodzina, priorytety, kluczowe momenty w życiu, dostępne zasoby itp.), zgodnie z założeniem, że poznanie szerszego kontekstu zjawiska pomaga lepiej zrozumieć jego istotę. Głównej narracji raportu towarzyszą minireportaże, skupiające się na indywidualnym wymiarze zmiany i przybliżające życiowo-zawodowe historie kilkorga spośród rozmówców.
Istotnym uzupełnieniem wniosków z badań są rekomendacje skierowane do osób, które stają w obliczu konieczności lub chęci dokonania zmiany zawodowej, oraz zalecenia adresowane do instytucji rynku pracy, wypracowane podczas warsztatów z coachami i doradcami zawodowymi.
Obraz zmiany zawodowej wyłaniający się z badania okazał się złożony i daleki od jednoznaczności. W pewnych przypadkach rozmowy dotyczyły zmiany zawodowej jako efektu planów i świadomych zabiegów. W innych zmiana okazywała się rezultatem splotu przypadków, spontanicznych decyzji i elastycznej reakcji na zmiany zewnętrzne. Na podstawie analizowanych historii wyróżniono cztery typy zmiany zawodowej.