Do poczytania...dla rodziców i nauczycieli
RYZYKO DYSLEKSJI


Termin ryzyko dysleksji można określić jako zagrożenie wystąpieniem dysleksji, czyli podwyższone prawdopodobieństwo rozwinięcia się tego zaburzenia w przyszłości u konkretnego dziecka. Mówi się o nim przede wszystkim w okresie poprzedzającym rozpoczęcie formalnej nauki czytania i pisania, czyli przed pójściem dziecka do szkoły. Ze względu na to, że dzieci potrzebują czasu na biegłe opanowanie tych umiejętności, w Polsce o ryzyku dysleksji mówimy także w przypadku uczniów klas I i II szkoły podstawowej.
|
Czy to stwierdzenie opisuje Twoje dziecko? |
Odpowiedź |
1. |
Ma problemy z zapamiętaniem i zrozumieniem dłuższych poleceń słownych. |
TAK/ NIE |
2. |
Ma problem z nauczeniem się krótkich wierszyków i/ lub piosenek. |
TAK/ NIE |
3. |
Nie radzi sobie z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów. |
TAK/ NIE |
4. |
Ma problemy z rozpoznawaniem podobnie brzmiących słów, np. lok- rok, pije- bije, pieje- pije. |
TAK/ NIE |
5. |
Ma trudności z podziałem słowa na sylaby, np. domy= do- my |
TAK/ NIE |
6. |
Nie potrafi wymienić pór roku w odpowiedniej kolejności. |
TAK/ NIE |
7. |
Ma trudności w wyodrębnianiem pierwszej głoski w słowach, np. /d/ w dym |
TAK/ NIE |
8. |
Ma trudności z podawaniem słów rozpoczynających się daną sylabą i/ lub głoską, np. /ka/- kawa, kanapa; /k/- kot, komin |
TAK/ NIE |
9. |
Ma trudności z łączeniem sylab w słowo, np. ta- lerz= talerz. |
TAK/ NIE |
1. |
Czy to stwierdzenie opisuje Twoje dziecko? |
Odpowiedź |
2. |
Nie potrafi wymienić nazw dni tygodnia we właściwej kolejności. |
TAK/ NIE |
3. |
Nieprawidłowo nazywa stosunki przestrzenne (np. nad, pod). |
TAK/ NIE |
4. |
Często przekręca słowa, np. mów sosza zamiast szosa, lora zamiast rola. |
TAK/ NIE |
5. |
Ma trudności z dzieleniem słów na głoski. |
TAK/ NIE |
6. |
Niechętnie podejmuje próby czytania. |
TAK/ NIE |
7. |
Zazwyczaj czyta wolniej niż rówieśnicy. |
TAK/ NIE |
8. |
Czytając wyrazy opuszcza, dodaje, przestawia i zamienia litery. |
TAK/ NIE |
9. |
Pisząc zazwyczaj opuszcza i/ lub dodaje litery, np. grad- gad, górad. |
TAK/ NIE |
10. |
Pisząc zazwyczaj przestawia i/lub zamienia głoski np. las- sal, los. |
TAK/ NIE |
-
dostosowywanie wymagań wobec dziecka do jego możliwości w tych zadaniach, które sprawiają mu trudność, np. mniejsze partie materiału do zapamiętania
-
starać się, by prowadzone ćwiczenia przypominały bardziej zabawę, niż naukę
-
nie karać za niepowodzenia, a podkreślać nawet najmniejsze postępy
-
nie przemęczać dziecka- w przeciwnym wypadku efekty pracy będą minimalne
-
dawać dziecku szansę na rozwijanie jego własnych zainteresowań, pasji, hobby
-
dawać więcej czasu na wykonanie zadań, a jednocześnie okazji do ćwiczenia zaburzonych funkcji (powtórki, specjalne ćwiczenia- zabawy)
-
warto eksperymentować z różnymi rodzajami ćwiczeń- stymulować wielozmysłowo- w czasie nauki i zabawy wykorzystywać jak najwięcej kanałów zmysłowych
-
używać przyjaznych materiałów: atrakcyjne pomoce dydaktyczne
-
dawać krótkie, jasne i zwięzłe polecenia i instrukcje
-
podkreślać mocne strony dziecka i przede wszystkim na nich opierać się w pracy, koncentrować się na sukcesach, a nie na trudnościach, unikać sytuacji publicznego obnażania słabych stron dziecka i dbać o to, aby miało szansę rozwijać swoje zainteresowania i odnosić sukcesy na jakimś polu- takie działania będą wspomagać budowanie pozytywnej samooceny.
-
rozmawianie z dzieckiem na temat dysleksji (i innych trudności w uczeniu się)
-
być „rzecznikiem praw” swojego dziecka
-
znaleźć dodatkowego nauczyciela do pomocy albo/i terapeutę
-
budować i wspomagać samoocenę dziecka
-
pomagać w pracy domowej (tworzenie odpowiedniego środowiska do pracy, harmonogram)
-
wzmacniać umiejętność czytania w warunkach domowych (zachęcanie do czytania, czytanie wspólne, dobór odpowiednich książek)
-
wspierać dziecko w organizacji życia i zarządzaniu czasem
-
doskonalić umiejętności uczenia się.