Do poczytania...dla rodziców i nauczycieli
RYZYKO DYSLEKSJI
| Czy to stwierdzenie opisuje Twoje dziecko? | Odpowiedź |
1. | Ma problemy z zapamiętaniem i zrozumieniem dłuższych poleceń słownych. | TAK/ NIE |
2. | Ma problem z nauczeniem się krótkich wierszyków i/ lub piosenek. | TAK/ NIE |
3. | Nie radzi sobie z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów. | TAK/ NIE |
4. | Ma problemy z rozpoznawaniem podobnie brzmiących słów, np. lok- rok, pije- bije, pieje- pije. | TAK/ NIE |
5. | Ma trudności z podziałem słowa na sylaby, np. domy= do- my | TAK/ NIE |
6. | Nie potrafi wymienić pór roku w odpowiedniej kolejności. | TAK/ NIE |
7. | Ma trudności w wyodrębnianiem pierwszej głoski w słowach, np. /d/ w dym | TAK/ NIE |
8. | Ma trudności z podawaniem słów rozpoczynających się daną sylabą i/ lub głoską, np. /ka/- kawa, kanapa; /k/- kot, komin | TAK/ NIE |
9. | Ma trudności z łączeniem sylab w słowo, np. ta- lerz= talerz. | TAK/ NIE |
1. | Czy to stwierdzenie opisuje Twoje dziecko? | Odpowiedź |
2. | Nie potrafi wymienić nazw dni tygodnia we właściwej kolejności. | TAK/ NIE |
3. | Nieprawidłowo nazywa stosunki przestrzenne (np. nad, pod). | TAK/ NIE |
4. | Często przekręca słowa, np. mów sosza zamiast szosa, lora zamiast rola. | TAK/ NIE |
5. | Ma trudności z dzieleniem słów na głoski. | TAK/ NIE |
6. | Niechętnie podejmuje próby czytania. | TAK/ NIE |
7. | Zazwyczaj czyta wolniej niż rówieśnicy. | TAK/ NIE |
8. | Czytając wyrazy opuszcza, dodaje, przestawia i zamienia litery. | TAK/ NIE |
9. | Pisząc zazwyczaj opuszcza i/ lub dodaje litery, np. grad- gad, górad. | TAK/ NIE |
10. | Pisząc zazwyczaj przestawia i/lub zamienia głoski np. las- sal, los. | TAK/ NIE |
-
dostosowywanie wymagań wobec dziecka do jego możliwości w tych zadaniach, które sprawiają mu trudność, np. mniejsze partie materiału do zapamiętania
-
starać się, by prowadzone ćwiczenia przypominały bardziej zabawę, niż naukę
-
nie karać za niepowodzenia, a podkreślać nawet najmniejsze postępy
-
nie przemęczać dziecka- w przeciwnym wypadku efekty pracy będą minimalne
-
dawać dziecku szansę na rozwijanie jego własnych zainteresowań, pasji, hobby
-
dawać więcej czasu na wykonanie zadań, a jednocześnie okazji do ćwiczenia zaburzonych funkcji (powtórki, specjalne ćwiczenia- zabawy)
-
warto eksperymentować z różnymi rodzajami ćwiczeń- stymulować wielozmysłowo- w czasie nauki i zabawy wykorzystywać jak najwięcej kanałów zmysłowych
-
używać przyjaznych materiałów: atrakcyjne pomoce dydaktyczne
-
dawać krótkie, jasne i zwięzłe polecenia i instrukcje
-
podkreślać mocne strony dziecka i przede wszystkim na nich opierać się w pracy, koncentrować się na sukcesach, a nie na trudnościach, unikać sytuacji publicznego obnażania słabych stron dziecka i dbać o to, aby miało szansę rozwijać swoje zainteresowania i odnosić sukcesy na jakimś polu- takie działania będą wspomagać budowanie pozytywnej samooceny.
-
rozmawianie z dzieckiem na temat dysleksji (i innych trudności w uczeniu się)
-
być „rzecznikiem praw” swojego dziecka
-
znaleźć dodatkowego nauczyciela do pomocy albo/i terapeutę
-
budować i wspomagać samoocenę dziecka
-
pomagać w pracy domowej (tworzenie odpowiedniego środowiska do pracy, harmonogram)
-
wzmacniać umiejętność czytania w warunkach domowych (zachęcanie do czytania, czytanie wspólne, dobór odpowiednich książek)
-
wspierać dziecko w organizacji życia i zarządzaniu czasem
-
doskonalić umiejętności uczenia się.