Jesteś tutaj / Do poczytania dla rodziców i nauczycieli / CZAS NA WZROK- GIMNASTYKA OCZU

Do poczytania...dla rodziców i nauczycieli

Separator

CZAS NA WZROK- GIMNASTYKA OCZU

Separator
oko

Pracujesz lub uczysz się przed ekranem komputera kilka godzin, potem piszesz smsa patrząc na ekran komórki, następnie siadasz przed telewizorem? A może ponownie włączasz komputer (może teraz zagram w jakąś grę)?

Nasze oczy przez cały czas pracują na wysokich obrotach. Zrezygnować z korzystania z urządzeń elektronicznych byłoby obecnie rzeczą niemożliwą. Z racji pracy i nauki zdalnej i związanych z nimi obowiązkami bardzo często trudno jest również ograniczyć czas pracy przed ekranami. Skoro więc musimy spędzać tyle czasu przed monitorem postarajmy się zapewnić oczom- nas dorosłych i naszych pociech- właściwy odpoczynek.

Poprzedni, opracowany przeze mnie artykuł dotyczył negatywnego wpływu ekranów urządzeń elektronicznych na nasz wzrok. Teraz chciałabym wskazać kilka ćwiczeń, które pomogą naszym oczom odpocząć. Są proste, możemy je wykona

samodzielnie, nie wymagają zakupu sprzętu czy innych nakładów finansowych. Potrzebować będziemy zaledwie kilku minut w ciągu dnia. To dobra propozycja zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Ćwiczenie razem z dzieckiem to również jedna z form wspólnego spędzania czasu- po wykonaniu ćwiczeń możecie porozmawiać o swoich wrażeniach, odczuciach- o tym co było najtrudniejsze lub co podobało się najbardziej.

Dbamy o naszą kondycję, ćwiczymy mięśnie naszego ciała, a co ze wzrokiem? Popularnymi ćwiczeniami na poprawę wzroku są m.in. działania zgodne z metodą Williama H. Bates’a, twórcy wizjonetyki, czyli ćwiczeń relaksujących oczy (amerykański okulista William H. Bates, twierdził, że napięcie jest głównym wrogiem oczu, dlatego jak najczęściej trzeba robić ćwiczenia rozluźniające). Warto pamiętać, że wykonywanie jakichkolwiek ćwiczeń na wzmocnienie wzroku powinno być poprzedzone relaksacją i odprężeniem całego organizmu.

Oto kilka przykładowych ćwiczeń, których regularne wykonywanie wpłynie na poprawę wzroku:

  • Odpoczynek dla oczu

Najprostszym sposobem na rozluźnienie oczu jest zamknięcie ich na chwilę i pomyślenie o czymś przyjemnym. Metoda ta z reguły każdemu przynosi ulgę.

  • Palming (z ang. palm – dłoń)

To ćwiczenie, jeśli przebiega prawidłowo, jest idealne do rozluźnienia nerwów wszystkich zmysłów, nie tylko wzroku. Wystarczy zamknąć oczy i “nałożyć” na nie swoistego rodzaju „czapeczki” uformowane z dłoni. Chodzi o całkowite wyeliminowanie światła. Palce muszą być skrzyżowane na czole, a dłonie nie powinny uciskać powiek. Kręgosłup powinien być wyprostowany, szyja wyciągnięta, a mięśnie twarzy rozluźnione. Po pewnym czasie obraz zacznie stawać się coraz ciemniejszy. Im obraz czarniejszy- tym lepiej, gdyż świadczy on o większym rozluźnieniu wzroku.

  • Prosto w słońce (solaryzacja)

Światło słoneczne jest niezbędne dla zdrowia oczu, tak samo jak rozluźnienie i odprężenie. Zgodnie z zaleceniami Williama Batesa, każdy dzień powinniśmy zaczynać od kilkuminutowego patrzenia z zamkniętymi powiekami na słońce. Celem wyeliminowania napięcia dobrze jest obracać głowę z boku na bok, z góry na dół, aby promienie słońca padały na twarz z każdej strony. Następnie należy odwrócić głowę od słońca i powoli otworzyć oczy. Ćwiczenie to zaleca się wykonywać bez soczewek i okularów.

  • Czarny punkt

Do tego ćwiczenia potrzebna jest biała ściana i wyobraźnia, a dokładniej przywołanie w wyobraźni czarnego punktu, który należy umieścić na ścianie. Kropka jest najzdrowszą dla oka figurą geometryczną. Wpatrując się w nią warto zwrócić uwagę na oddech. Idealnie jakby był płynny i miarowy. Długość ćwiczenia powinna być zależna od czasu widzenia punktu jako czarnego, bez poświaty bądź szarej plamy w środku. Zmiany postrzegania koloru punktu są pierwszymi objawami napięcia oczu i psychiki.

  • Nieskończoność

Ćwiczenie to można wykonać będąc w dowolnej pozycji. Wystarczy wyprostowaną ręką, w powietrzu, rysować znak nieskończoności i wzrokiem, bez poruszania głową, wodzić po jego linii. Następnie, przy zamkniętych oczach, należy wykonać dokładnie ten sam ruch.

  • Prawo i lewo

Przy zamkniętych powiekach należy rozluźnić mięśnie czoła i powoli przesuwać gałkę oczną w prawo i w lewo do momentu, aż wyczuwalne będzie napięcie mięśni gałki ocznej. Cały cykl warto powtórzyć 5 razy.

  • Joga

W tym ćwiczeniu trzeba się rozluźnić, siadając prosto i patrząc przed siebie. Nie porusza się przy tym głową i patrzy się jak najdalej, kierując wzrok w każdym kierunku (na skos również). Potem trzeba zatoczyć kilka okręgów w kierunku odwrotnym niż ruch wskazówek zegara. Kończymy ćwiczenia na zamknięciu oczu i kilkukrotnym mrugnięciu. Taki zestaw ćwiczeń usuwa napięcie mięśni oczu, a także wpływa na poszerzenie pola widzenia. W przypadku tego ćwiczenia ostrzega się, że nie jest odpowiednie dla osób cierpiących na jaskrę i tych, których oczy wykazują skłonność do odklejania się siatkówki.

 

W przerwach od pracy przed ekranem można wykonywać również następujące ćwiczenia:

  • wymuszanie mrugania- w trakcie patrzenia w ekran rzadziej mrugamy, co za tym idzie oko jest mniej zwilżone

  • po 20 minutach pracy w bliży (np. patrzenia na ekran monitora) oderwij wzrok od ekranu i popatrz w dal, najlepiej na coś zielonego

  • naprzemienne patrzenie na coś bliskiego i dalekiego (ćwiczenie na akomodację)- weź długopis, umieść go na wysokości wzroku, po czym oddalaj i przybliżaj

  • przenoś spojrzenie kolejno w dół, górę, lewo i prawo. Nie ruszaj przy tym głową! Poruszają się tylko Twoje oczy. Udało się? To teraz trudniejsze zadanie: bez poruszania głową zataczaj wzrokiem znak nieskończoności.

 

Opracowanie:

mgr Małgorzata Tymińska- pedagog

 

William H. Bates The Cure of Imperfect Sight by Treatment Without Glasses

Powrót

Skontaktuj się z nami już dziś

Nasz numer telefonu
81 532 80 78

Przejdż do kontaktu