Budowanie więzi przez wspólne zabawy


Pozostawanie w domu w okresie epidemii stawia we wspólnej przestrzeni rodziców z dziećmi przez dłuższy okres czasu.
- (czego tak naprawdę się boję), na ile ten lęk jest realistyczny,
- co świadczy przeciw temu że jest realistyczny (np. wyleczenia, odsetek śmiertelności choroby, międzynarodowe prace nad szczepionką)
- na co mam wpływ i co mogę zrobić (wspierać odporność, myć ręce, wietrzyć często pomieszczenia, nosić maseczkę i rękawiczki, pozostać w domu itp.),
- jak mogę ukoić mój lęk (medytacja, słuchanie muzyki, sesja z psychologiem przez online, rozmowa ze współmałżonkiem lub przyjacielem, taniec, rysunek, pisanie wierszy, dziennika, ekspresja poetycka, praca w ogrodzie, kontakt ze zwierzętami itp.),
-
Odgrywanie ulubionej bajki – wystarczy kilka scenek, ale warto przygotować rekwizyty i odegrać kolejne scenki.
-
„Jesteśmy w środku bajki”- jest to zabawa dialogowa, która polega na tym, że każdy uczestnik wybiera swojego bohatera i wymyśla co jego bohater aktualnie robi, np.” Piesek Azor (bohater mamy) zaprosił Kotka Mruczka (bohater dziecka) na przyjęcie urodzinowe. Zorganizował dmuchane zjeżdżalnie żeby była dobra zabawa oraz gokarty. Zadzwonił do Mruczka i powiedział: Zapraszam Cię na moje 9 urodziny. I co na to odpowiedział Mruczek? „. Każdy uczestnik mówi w czasie teraźniejszym kilka zdań o tym co mówi lub robi jego bohater. Następnie jest kolej innego uczestnika zabawy. Bohaterowie powinni się spotykać i wchodzić w różne interakcje. Warunkiem zabawy jest zakaz niszczenia cudzych bohaterów. Dobrze żeby rodzic w sytuacji jakiegoś konfliktu pomiędzy bohaterami lub w różnych trudnych sytuacjach prezentował zachowanie modelujące (właściwe zachowanie, które chcemy by wybierało nasze dziecko w realnych sytuacjach). W tej zabawie nie odgrywa się fabuły tylko ją wymyśla i wypowiada w czasie teraźniejszym w interakcji z innymi uczestnikami.
-
Zabawa w szukanie skarbu. Pierwszą wskazówkę dotyczącą miejsca ukrycia kolejnej wskazówki dajemy dziecku do ręki. Rozmieszczamy kolejne wskazówki w różnych dziwnych miejscach (w piekarniku, pod poduszką, pod doniczką itp. Na końcu wskazówki muszą doprowadzić nas do „skarbu” –guma do żucia, ciasteczko itp. Ze starszymi dziećmi warto wykorzystać w zabawie kierunki świata (na zachodnim oknie, idź 5 kroków na południowy-wschód, obróć się w prawo itp.), wskazówki mogą być po angielsku lub zawierać zagadki słowne np.: następna wskazówka jest pod czymś co zaczyna się na literę „w” i służy do przewożenia rzeczy osobistych podczas podróży (pod walizką) itp.
-
Wymyślanie jakiegoś przedmiotu, który jest widoczny w otoczeniu, inne osoby mają za zadanie odgadnąć zadając pytania, na które można odpowiedzieć „tak” lub „nie”. Np. czy ten przedmiot jest duży, czy jest z metalu itp. Osoba która odgadnie wymyśla następny przedmiot –zagadkę.