„Peer Support” - metoda wsparcia dla uczniów i uczennic w kryzysach psychicznych, oparta na wsparciu rówieśniczym.


Wyniki przeprowadzonych badań m.in. przez UNICEF1 podkreślają istotny wpływ stanu psychicznego na ogólną kondycję dzieci i młodzieży. Odczuwanie szczęścia, które jest podstawowym elementem prawidłowego rozwoju, stres, samotność czy problemy z rówieśnikami to wskaźniki, które odzwierciedlają funkcjonowanie psychospołeczne dzieci i młodzieży.
Dzieci jako źródła szczęścia wymieniają czas wolny, spotkania z przyjaciółmi oraz relacje z rodziną. 7 na 10 dzieci wskazuje na stres związany ze szkołą jako najpoważniejszy problem.
Tymczasem tylko 9% nauczycieli uznaje go za kluczowy. Z kolei 80% rodziców uważa swoje dzieci za szczęśliwe.
Dla Minister Edukacji zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa w szkole i odpowiedniej przestrzeni do rozwoju to priorytet.
Jednym z działań, którego efekty będą analizowane pod kątem możliwości wdrożenia do systemu oświaty, jest rozpoczęty w grudniu 2024 r. projekt pn. Wparcie Rówieśnicze w Zakresie Zdrowia Psychicznego Młodzieży. Projekt realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, Innowacje społeczne Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Głównym celem projektu realizowanego do 2028 r. przez Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji i Fundacją Instytut Edukacji Pozytywnej (Partnerzy projektu) jest opracowanie i przetestowanie w 200 szkołach ponadpodstawowych metody wsparcia dla uczniów i uczennic w kryzysach psychicznych, opartej na wsparciu rówieśniczym, tzw. metody peer support.
Opracowanie metody wsparcia rówieśniczego, uwzględniającej uważność na drugą osobę i zaangażowaną rolę nauczycieli, adekwatnej do polskich warunków szkolnych, o cechach prewencji zdrowia psychicznego i bezpiecznej dla uczestników będzie poparte wypracowaniem niezbędnych materiałów i narzędzi. W metodzie zawarte zostaną m.in. kryteria rekrutacji i oceny gotowości koordynatorów i koordynatorek i schoolworkerów do pełnienia danej roli, scenariusze szkoleń i warsztatów z uczniami, schematy przepływu informacji, zasady superwizji oraz wszelkie inne wytyczne, które będą gwarantować nie tylko sprawność metody, ale także jej realną wartość w praktyce.
Wnioski wynikające z prowadzonego monitorowania realizacji etapów projektu oraz ewaluacji metody posłużą do wypracowania rekomendacji do systemowego wdrożenia i usprawniających poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne.
Szczegółowe informacje na temat realizowanego projektu oraz aktualności można odnaleźć na stronach internetowych Partnerów projektu pod poniższymi linkami:
https://www.frse.org.pl/fers-peer-support
https://instytutep.pl/portfolio-item/peer-support/