Jesteś tutaj / Aktualności / Dziecko ryzyka dysleksji

Dziecko ryzyka dysleksji

Separator
Dziecko w niebieskiej koszulce stoi przodem do ściany, na którą spadają litery; wyraża frustrację trzymając głowę w dłoniach.
02-08-2024

Materiały i publikacje zostały wypracowane w ramach kursu e-learningowego realizowanego przez WSPE:

Dysleksja – specyficzne trudności w nauce czytania i pisania u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. O dysleksji mówimy wtedy, gdy występują zaburzenia w funkcjonowaniu poszczególnych analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno-ruchowego, a także w przypadku sprzężenia tych zaburzeń.

Dziecko ryzyka dysleksji to dziecko o nieharmonijnym rozwoju psychomotorycznym, jak również dziecko z nieprawidłowej ciąży, porodu oraz z rodziny, gdzie występowały przypadki opóźnionego rozwoju mowy, leworęczność, dysleksja. O tym, iż dziecko jest z grupy ryzyka dysleksji, mówimy tylko wtedy, gdy występują ww. zaburzenia przy prawidłowym rozwoju intelektualnym i dobrych warunkach środowiskowych. U dzieci tych występują fragmentaryczne zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych. Mogą one występować w zakresie funkcji analizatora wzrokowego, słuchowego oraz kinestetyczno-ruchowego. Dzieci ryzyka dysleksji, a także wszystkie inne dzieci z trudnościami w nauce, wymagają szczególnej troski ze strony rodziców i wychowawców, wnikliwej obserwacji i pomocy w momencie pojawienia się trudności.

NAUCZYCIELU!  Dziecko ryzyka dysleksji nie musi stać się dzieckiem dyslektycznym. Wszystko zależy od tego, jak szybko rozpoznamy jego potrzeby i zareagujemy na nie, czy uda nam się – i w jakim stopniu – wyrównać dysharmonię w rozwoju psychomotorycznym, zanim dziecko zacznie doświadczać niepowodzeń w nauce.

Opracowano na podstawie: Bogdanowicz M.: Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia, 2003.

 

Poniższe materiały z kursu e-learningowego realizowanego przez WSPE:

 

Ikona pdf Moduł I: Akty prawne na rzecz ucznia z symptomami ryzyka dysleksji oraz zadania nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, plik: Rozszerzenie: pdf, Rozmiar: [ 298,29 kB ]  

Ikona pdf Moduł II: Charakterystyka rozwojowa dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów z kl. I-III, plik: Rozszerzenie: pdf, Rozmiar: [ 0,58 MB ]  

Ikona pdf Moduł III a: Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania – częstość występowania, terminologia, przyczyny, plik: Rozszerzenie: pdf, Rozmiar: [ 0,58 MB ]

 

https://ore.edu.pl/2016/01/ryzyko-dysleksji-w-edukacji-wczesnoszkolnej/

Powrót

Skontaktuj się z nami już dziś

Nasz numer telefonu
81 532 80 78
535 769 900

Przejdż do kontaktu