Wizerunek dziecka w internecie. Publikować czy nie?
Materiał zawiera też listę pytań, które warto sobie zadać przed udostępnianiem treści z udziałem dzieci online oraz inspiracje do poszukiwania bezpiecznych dla dzieci rozwiązań.
W prospekcie wskazano również szereg dobrych praktyk i zaleceń odnoszących się do kwestii publikacji zdjęć oraz podkreślono potrzebę większej ochrony wizerunku dziecka, na przykład poprzez nieudostępnianie fotografii umożliwiających identyfikację na podstawie cech fizycznych czy publikację zdjęć dla rodziców w zamkniętej grupie.
Należy pamiętać, że w świetle decyzji i opinii Urzędu Ochrony Danych Osobowych troska o dane osób (w tym wizerunek) jest ważniejsza niż interes administratora danych, zawłaszcza uwzględniając standardy ochrony małoletnich.
Jest to szczególnie istotne w kontekście publikacji zdjęć w mediach społecznościowych takich, jak Facebook czy Instagram, gdzie dochodzi do transferu danych poza Europejski Obszar Gospodarczy. Odradzam też publikację wizerunku i prowadzenie kanałów w serwisie TikTok, któremu zarzuca się nieodpowiednie podejście do przetwarzania danych osób nieletnich oraz łamanie RODO.
Broszura wyznacza bowiem kierunek, w jakich zmierzała będzie ochrona wizerunku niepełnoletnich w organizacjach i placówkach, których zadaniem jest troska o dobro i bezpieczeństwo dzieci oraz bez wątpienia będzie rzutowała na możliwość publikacji zdjęć dzieci.
W załączeniu poradnik do zapoznanie się.