Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?
Podstawowym przejawem budowania więzi jest podejmowanie z dzieckiem codziennego dialogu na wszelkie tematy, nawet najtrudniejsze. Szczególnie cenne jest być otwartym i dyspozycyjnym na te momenty, w których dziecko samo ma potrzebę rozmawiania oraz bardziej wsłuchiwanie się w to, co ono do nas mówi, niż „zalewanie” go własnymi informacjami czy pytaniami.
Dla niektórych wydaje się to być oczywiste. Dla innych pytanie „Czy z małym dzieckiem rozmawiać o seksie?” nadal pozostaje bez odpowiedzi, budzi obawy i konsternację.
W artykule swoim chciałabym Państwa uwrażliwić, a nawet zachęcić do podejmowania takich rozmów, ponieważ mam przekonanie, że kiedy dziecko pyta, jego prawem jest otrzymać odpowiedź.
Najpierw przedstawię kilka podstawowych wskazówek dotyczących wychowania seksualnego dla dzieci i młodzieży.
- Wychowanie seksualne zaczyna się już od momentu narodzin dziecka, a nawet jeszcze w okresie rozwoju prenatalnego, kiedy to rodzice dowiadują się, czy to chłopiec czy dziewczynka. Akceptacja jego płci ma kluczowe znaczenie dla jego dalszego rozwoju, a szczególnie kształtowania własnej tożsamości.
- Nikt nie zastąpi rodzica w obszarze wychowania seksualnego własnego dziecka. Jest on najbliższą osobą, która zna i rozumie swoje dziecko oraz umie wyczuć jego potrzeby. W kontakcie z nim możliwa jest, tak potrzebna tutaj, atmosfera zaufania, intymności i delikatności. Szkoła odgrywa tutaj rolę jedynie pomocniczą.
- W postawie rodzica niezmiernie ważna jest otwartość na wejście w ten obszar zagadnień, nie lękliwość, przesadna wstydliwość, poczucie tabu, niedopowiedzenia czy uniki. Taka otwartość pełna wrażliwości, szacunku i godności, chroni przed brutalnym uświadamianiem z zewnątrz czy też urazami i postawami lękowymi dziecka.
- Warunkiem dobrego wychowania seksualnego jest posiadanie przez rodzica jasno określonego celu. Pomocne jest - zastanowić się, czy chcę, czy jest dla mnie ważne wychować dziecko do dojrzałej miłości, trwałego małżeństwa czy odpowiedzialnego rodzicielstwa.
Odpowiedź na te pytania, dla niektórych, może wydaje się oczywista i zbędna; jednak aktywne, świadome sformułowanie przed sobą własnego przekonania w tej sprawie, dyktuje kierunek dalszych podejmowanych przez rodzica działań w tym zakresie. - W wychowaniu seksualnym istotne jest integralne podejście. Oznacza to, że płciowość nie jest czymś oderwanym od pozostałych obszarów w życiu dziecka. Jego rozwój przebiega całościowo, to znaczy, że na sferę seksualną ma wpływ wymiar intelektualny, emocjonalny, społeczny, duchowy.
- W oddziaływaniu rodzica na dziecko można wyróżnić trzy aspekty:
- Co rodzic myśli o seksualności, czym ona dla niego jest, jaką stanowi dla niego wartość w powiązaniu z innymi wartościami?
- Przekaz, jaki daje swoim życiem w kontekście wyznawanych wartości, a szczególnie to, co dzieje się w jego relacji ze współmałżonkiem. Tutaj dziecko dzięki rodzicom poznaje i uczy się, co to znaczy: kobiecość, męskość, macierzyństwo czy ojcostwo, pełnione przez nich role i zadania w różnych przejawach codziennego życia.
- Przekaz słowny, który ważny jest od najmłodszych lat, a nabiera szczególnego znaczenia w okresie dorastania.
Jak rozmawiać? Proponuję kilka wskazówek:
- Mówić prawdę:
- konkretnie, jasno i treściwie
- operować zwyczajnym i prostym językiem
- nie mówić wszystkiego, co się wie, wyczekiwanie na kolejne pytanie to umiejętność słuchania
- rezygnować z odpowiedzi wymijających
- mówić najpierw o prawidłowościach
- Nie odpowiadać pytaniem na pytanie – udzielić informacji, a nie przesłuchiwać.
- Nie reagować zbyt emocjonalnie – starać się odpowiadać spokojnie na każde, nawet najtrudniejsze i zaskakujące pytanie.
- Nie wyprzedzać pytań dziecka - one wyznaczają, kiedy rozpocząć rozmowę i w jakim zakresie. Jeśli rodzic jest przekonany, że dziecko zetknęło się z pewnymi seksualnymi treściami, powinien podjąć inicjatywę w rozmowie.
- Uszanować swoje prawo do intymności - kiedy dziecko nieświadomie dopytuje o bardzo osobiste przeżycia rodzica – taką sytuację można wykorzystać, aby zapoznać dziecko z obszarami chronionymi prywatnością.
- Odpowiedź można odłożyć na później, bo nie każda sytuacja i miejsce jest właściwe. Rodzic powinien dotrzymać obietnicy i pierwszy wrócić dorozmowy.
- Wyjaśniać seksualność w kontekście miłości, piękna i dobra.
Na co warto szczególnie uwrażliwić dziecko w okresie dojrzewania?
- Płciowość jest czymś ogromnie ważnym. Służy dwóm największym wartościom: miłości i życiu. Poprzez seksualność mężczyzna i kobieta tworzą intymną więź małżeńską i wyrażają sobie miłość oraz mogą zrodzić nowe życie.
- Skoro płciowość jest tak cennym skarbem, to naturalnym wyposażeniem człowieka dla ochrony jego intymności jest poczucie wstydu, które należy prawidłowo rozwijać pomiędzy dwoma skrajnymi postawami: z jednej strony bezwstydem, z drugiej nadmierną wstydliwością.
- W okresie dorastania normalnym i rozwojowym zjawiskiem jest ujawniające się mimowolne, uwarunkowane psychofizjologicznie pobudzenie seksualne. Warto, aby młody człowiek nie przyjmował tego z nadmiernym niepokojem i lękiem, a raczej nawet przyjął ten stan z akceptacją i zrozumieniem, że jest to oznaka procesu dojrzewania.
Natomiast czymś innym jest szkodliwe, mogące prowadzić do uzależnienia rozbudzanie siebie seksualnie poprzez wchodzenie np. w pornografię. - W okresie dorastania, w rozwoju psychoseksualnym istnieją różnice między chłopcami a dziewczętami w przeżywaniu tego okresu. Chłopcy pod wpływem hormonów bardziej skoncentrowani są na cielesnym wymiarze seksualności, dziewczęta na miłości platonicznej, uczuciowej. Rozbieżność ta, występująca na tym etapie, nie sprzyja zbliżeniu obu płci w wymiarze seksualnym. Czas wstrzemięźliwości seksualnej to czas, by głównie poprzez koleżeństwo i przyjaźń uczyć się wzrastania ku dojrzałej miłości, której nie należy utożsamiać ze stanem chwilowego zakochania i zauroczenia.
- Młodzież na tym etapie powinna mieć dostęp do konkretnych informacji o szkodliwych skutkach ubocznych działania środków antykoncepcyjnych oraz uzyskać rzetelną wiedzę o metodach naturalnego planowania rodziny, która będzie sprzyjać kształtowaniu postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa.
- Czas dojrzewania to czas pytań i odpowiedzi stawianych sobie również przez rodziców. Czy niezależnie od własnych, może nawet trudnych doświadczeń w tej dziedzinie życia, zależy mi na uchronieniu własnego dziecka przed ryzykownymi zachowaniami w sferze seksualnej, wczesną inicjacją, presją seksualną czy niedojrzałością emocjonalną, która uniemożliwiałaby zbudowanie trwałych więzi w małżeństwie?
- W związku z powyższym, aby dziecko umiało odeprzeć wszelką presję ważne jest, by podjęło pracę nad kształtowaniem własnego charakteru i twórczo przeżywało czas dorastania. Umacniane w ten sposób poczucie własnej wartości i szacunek dla siebie samego będą mocnym czynnikiem chroniącym przed zagrożeniami.
Jak rodzic może pomagać w rozwijaniu poczucia własnej wartości ?
- pokazuj dziecku, że je kochasz (słowem, gestem)
- poproś, żeby ci powiedziało, co interesującego moglibyście robić razem - weź pod uwagę jego pomysły i propozycje, a będzie czuło się ważne w twoich oczach
- dziecko ma prawo się pomylić – jeśli popełni błąd, nie wychodź z siebie, pomóż i pokaż mu, jak go naprawić
- krytykuj zachowanie, a nie człowieka (zdecydowanie i stanowczo, ale również z miłością i troską)pomóż dziecku poczuć się odpowiedzialnym ( za jakąś ważną rzecz, na jego miarę), to buduje jego wiarę we własne możliwości
- chwal dziecko jak najczęściej, głównie za wysiłek, a nie jedynie za efekt
- naucz dziecko relaksować się i twórczo przezwyciężać stres i przeciwności
- pozwól mu mieć swoje zdanie (to element niezbędny w rozwoju) – tylko wtedy będzie możliwy swobodny i otwarty dialog
Młodzi ludzie potrzebują ideałów, by wzrastać i dojrzewać.
Jak najlepiej możemy uwrażliwiać nasze dzieci na wartości?
- Twój osobisty przykład jest dla dziecka wzorem tego, co głosisz.
- Miłość między rodzicami więcej znaczy niż „doskonale” opanowane techniki rodzicielskie.
- Rodzic kochający i stanowczy to postawa najbardziej sprzyjająca wprowadzaniu dziecka w normy i zasady a także świat wartości.
- Jeśli wydaje ci się, że do tej pory często zawodziłeś
- nigdy nie jest za późno na to, aby zacząć czynić to, co właściwe.
- Dzieci przebaczają i zapominają szybciej i na dłużej niż rodzice
- kiedy coś popsujesz, praktykuj to, co głosisz: powiedz „przepraszam” szczerze i tak szybko, jak potrafisz.
- Żaden rodzic nie jest samotną wyspą – wykorzystaj pozytywny wpływ jego rówieśników i innych dorosłych.
- Ostatecznie dzieci podejmą własne decyzje – nie możesz odebrać im wolności w dokonywaniu własnych wyborów.
- Nie zniechęcaj się i nie pomniejszaj swojej wartości – niech twój obraz siebie jako rodzica wynika z jakości twojego własnego życia, a nie z tego, w jakim stopniu dziecko dostosowuje się do twoich życzeń. Ufaj, że dobro zwycięży.
materiał opracowała na podstawie literatury psycholog
Ewa Chmielnicka
Bibliografia:
- Wójcik E.: Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności. PAX, Warszawa 1998.
- Kwiek M., Nowak I.: Dorastanie do miłości. Oficyna Współczesna, Wrocław 1994.
- Król T. (red.): Wędrując ku dorosłości. Wydawnictwo Rubikon, Kraków 1999.
- Babik M.: Tato! Gdzie ja mam te plemniki? Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2013.
- Lewis P.: Jak nauczyć dziecko sztuki życia. Wydawnictwo Rodzinny Krąg, Warszawa.
- Pacewicz A.: Jak pomóc dziecku nie pić. PARPA, Warszawa 1993.
- Vogler R.E., Wayne R.B.: Nastolatki i alkohol. Kiedy nie wystarczy powiedzieć „nie”. PARPA, Warszawa 1999.
- Zajączkowski K.: Profilaktyka uzależnień a wartości. Wydawnictwo Jedność, Kielce 2002.
- Router M.: Seksualność u dziecka. ESPE, Kraków 2004.
- Augustyn J.: Integracja seksualna. Wydawnictwo M, Kraków 19