Fundusze Europejskie na wsparcie placówek oświatowych
Platforma zdalnego nauczania
Celem unijnego projektu jest minimalizowanie barier związanych ze skutecznym realizowaniem procesu zdalnego nauczania i doskonalenia nauczycieli. Współpracowały przy nim 3 jednostki: Lubelskie Centrum Innowacji i Technologii, Departament Kultury, Edukacji i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie oraz Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
– Cieszę się, że lubelscy pedagodzy tak chętnie uczestniczyli w tym nowatorskim projekcie, który jako jeden z pierwszych w Polsce udostępnia platformę do zdalnego nauczania. Dzięki temu szkoły i poradnie pedagogiczno-psychologiczne w regionie otrzymują konkretne narzędzia do nauki – podsumował marszałek Jarosław Stawiarski.
Projekt skierowany był m.in. do:
- 1096 nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych,
- 30 pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- 80 pracowników bibliotek pedagogicznych działających na terenie woj. lubelskiego,
- 70 doradców metodycznych i 30 konsultantów zatrudnionych w Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
oraz do szkół i placówek systemu oświaty, m.in. do:
- 349 szkół podstawowych i ponadpodstawowych,
- 10 publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- 4 bibliotek pedagogicznych.
W ramach przedsięwzięcia nauczycielom i szkołom została udostępniona platforma szkoleniowa zdalnego nauczania, gdzie nauczyciele mogli korzystać z oferowanego w ramach projektu wsparcia. W projekcie wykorzystano formy grywalizacji, które miały na celu wyłonić najbardziej zaangażowane szkoły. Zasady konkursu były proste – w ramach szkoleń informatycznych zarejestrowani uczestnicy zbierali dla swojej placówki punkty podczas testów, zadań i quizów. Zwycięskie placówki zostały nagrodzone sprzętem informatycznym. Co ważne, ranking szkół dostępny był w czasie rzeczywistym, co dawało jeszcze większą motywację do podejmowania punktowanych aktywności.
Każda ze szkół otrzymała:
- cztery wysokiej klasy komputery przenośne przeznaczone do pracy z uczniami oraz do wsparcia przy zdalnym nauczaniu,
- jeden wysokiej klasy zestaw komputerowy przeznaczony do konsultacji online uczniów z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.
Skorzystają też poradnie
W projekcie bierze udział również 10 publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych z terenu województwa lubelskiego. Każda z poradni w ramach projektu otrzyma dwa wysokiej klasy zestawy komputerowe przeznaczone do udzielania porad zdalnych.
Wspólny system informatyczny
Co więcej w ramach przedsięwzięcia w czterech bibliotekach pedagogicznych z Lubelszczyzny został wdrożony wspólny system biblioteczny. Projektem zostały objęte:
- Biblioteka Pedagogiczna w Białej Podlaskiej wraz z filiami (tj. Parczew i Łuków);
- Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie;
- Biblioteka Pedagogiczna w Zamościu wraz z filiami (tj. Hrubieszów, Tomaszów Lubelski, Biłgoraj);
- Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Komisji Edukacji Narodowej w Lublinie wraz z filią w Janowie Lubelskim.
Nowy system biblioteczny został uruchomiony dla ponad 16 tys. czytelników. Używany wcześniej system był już przestarzały i nieprzystosowany do obsługi przez osoby z niepełnosprawnościami oraz nie współpracował z nowszymi wersjami systemu Windows. Teraz bibliotekarze oraz czytelnicy mają do dyspozycji system biblioteczny wraz z aplikacją mobilną oferujący dostęp do wspólnej bazy zbiorów bibliotecznych. Biblioteki otrzymały również profesjonalne skanery dziełowe umożliwiające digitalizacje pozycji bibliotecznych.
Projekt unijny
Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 z zakresu kształcenia ogólnego.
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie